Διαχείριση Πένθους

Το πένθος είναι μια φυσιολογική αντίδραση στην απώλεια. Η απώλεια συνοδεύεται πάντα από συναισθήματα έντονης θλίψης, ανημπόριας, θυμού, ενοχής, φόβου και πόνου. Το πένθος μπορεί να επηρεάσει αρνητικά και τη σωματική υγεία προκαλώντας δυσκολίες στον ύπνο, στη σίτιση και την πνευματική διαύγεια. Όσο πιο σημαντική είναι η απώλεια που βιώνεται, τόσο πιο έντονο θα είναι και το αίσθημα του πένθους.

 

Η απώλεια μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Μια απόλυση

  • Ένα διαζύγιο ή χωρισμό

  • Απόκτηση προβλήματος υγείας

  • Συνταξιοδότηση

  • Εμφάνιση οικονομικών δυσκολιών

  • Αποβολή

  • Απώλεια αγαπημένου προσώπου

  • Απώλεια κατοικίδιου

  • Πρόβλημα υγείας αγαπημένου προσώπου

 

Όταν οι άνθρωποι βιώνουν πένθος τείνουν να περνούν από τα παρακάτω στάδια

  • Άρνηση: «Αποκλείεται αυτό να συμβαίνει σε εμένα»

  • Θυμός: «Γιατί μου συμβαίνει αυτό; Ποιον να κατηγορήσω;»

  • Διαπραγμάτευση: «Αν κάνω κάτι, θα μπορούσε να αλλάξει η κατάσταση;»

  • Κατάθλιψη: «Δεν έχω όρεξη να κάνω τίποτα»

  • Αποδοχή: «Μπορώ να αποδεχτώ αυτό που μου συνέβη»

 

Τα παραπάνω στάδια δεν συμβαίνουν απαραίτητα με τη σειρά που είναι γραμμένα εδώ, όπως επίσης, μπορεί να βιώνονται εναλλάξ και όχι μόνο από μια φορά το κάθε ένα, για παράδειγμα μπορεί να μετακινείται κάποιος συνέχεια από το θυμό στη διαπραγμάτευση και πάλι πίσω, μέχρι να το ξεπεράσει.

 

Ο κάθε άνθρωπος βιώνει το πένθος με τον δικό του τρόπο, οπότε, όπως οι λόγοι που προκαλούν τη αίσθηση πένθους είναι διαφορετικοί, έτσι και ο κάθε άνθρωπος βιώνει διαφορετικά το πένθος του.

 

Η θεραπευτική παρέμβαση για την απώλεια και τη διαχείριση του πένθους περιλαμβάνει ατομική ψυχοθεραπεία και δυνατότητα συμμετοχής σε ομάδες υποστήριξης.