Φθινόπωρο: καιρός να ενισχύσουμε τις άμυνες του οργανισμού μας


Το φθινόπωρο έφτασε και μαζί του έφερε και τα πρώτα κρύα, τα οποία συχνά συνοδεύονται από ασθένειες της εποχής αυτής όπως γρίπη και διάφορες ιώσεις. Είναι ‘ο καιρός’ λοιπόν κι εμείς να διαφυλάξουμε το πολυτιμότερο αγαθό, την υγεία μας, ενισχύοντας τη φυσική άμυνα του οργανισμού μας. Έρευνες έχουν δείξει ότι κάποια θρεπτικά συστατικά που κρύβονται στις τροφές είναι σύμμαχοι του ανοσοποιητικού μας συστήματος στη μάχη έναντι σε ιούς - εισβολείς.

Μίκρο-θρεπτικά συστατικά που έχουν αποδειχθεί ωφέλημα για την άμυνα του οργανισμού συμπεριλαμβάνουν τις βιταμίνες Α , C και Ε καθώς και ο ψευδάργυρος.


Η βιταμίνη Α παρέχει πολλές και σημαντικές ‘υπηρεσίες’ στο ανοσοποιητικό μας σύστημα, όπως η ομαλή δραστηριότητα των φυσικών φονικών κυττάρων αλλά και ο ρόλος της στην παραγωγή Β και Τ κυττάρων, τα οποία δρουν σαν ασπίδα έναντι στους ιούς-εισβολείς. Επίσης, με την αντιοξειδωτική της δράση, η βιταμίνη Α αυξάνει την αμυντική ισχύ των κυτταρικών μεμβρανών αποτρέποντας έτσι την οξείδωση των κυττάρων. Οι κύριες πηγές της είναι το συκώτι, εμπλουτισμένες μαργαρίνες, αυγό και γαλακτοκομικά .


Η βιταμίνη C παίζει κι αυτή πολύ σημαντικό ρόλο στην άμυνα του οργανισμού αφού ελλείψεις της, έχουν σαν αποτέλεσμα την μειωμένη αντίσταση σε κάποιους παθογόνους οργανισμούς. Σε σχέση με το κοινό κρυολόγημα , έρευνες έχουν δείξει ότι η επαρκής πρόσληψη της βιταμίνης C μπορεί να μειώσει τη διάρκεια της ασθένειας (ίωση) , συντελώντας στη γρηγορότερη αποκατάσταση της υγείας. Οι κύριες πηγές της είναι τα πορτοκάλια, τα ακτινίδια, τα γρέιπ-φρούτ , τα μούρα (φράουλες, μύρτιλα) το ρόδι, οι πιπεριές κ.α.


Η βιταμίνη Ε συμμετέχει στη παραγωγή αντισωμάτων και έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, όπου μαζί με τη βιταμίνη C εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες. Τα φυτικά λάδια (ελαιόλαδο, ηλιέλαιο), ο σολομός αλλά και τα φρούτα και το μπρόκολο είναι πλούσιες πηγές της βιταμίνης Ε.


Ο ψευδάργυρος είναι σημαντικός για τη λειτουργία του ανοσοποιητικού. Ελλείψεις σε αυτόν μπορεί να είναι αιτία συχνότερων επεισοδίων κρυολογήματος και γρίπης. Μερικές από τις κύριες πηγές του αποτελούν το βοδινό κρέας , τα θαλασσινά , το αυγό, οι σαρδέλες και τα δημητριακά ολικής άλεσης .


Υπάρχουν επίσης κάποιες τροφές που μέσω διάφορων μηχανισμών εμποδίζουν ή/και αποτρέπουν την ανάπτυξη ιώσεων . Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται το σκόρδο, το γιαούρτι και το λάχανο. Έρευνες επιβεβαιώνουν την αντί- μικροβιακή και αντί- βακτηριδιακή δραστηριότητα του σκόρδου και την ικανότητα του να καταπολεμά του ιούς –εισβολείς.


Το γιαούρτι, αλλά και άλλα προβιοτικά και προϊόντα ζύμωσης όπως κεφίρ, συνεισφέρουν κι αυτά στη καλή υγεία του εντέρου, και κατά επέκταση της άμυνας του οργανισμού, αφού το 60-70% της λειτουργίας του ανοσοποιητικού βασίζεται στο γαστρεντερικό σύστημα. Το λάχανο και το μπρόκολο προσφέρουν πληθώρα θρεπτικών συστατικών, με κυρίαρχα βιταμίνες του συμπλέγματος Β που ενισχύουν τη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού .


Τέλος, μερικά ακόμα tips για να προφυλαχτείτε από ιώσεις είναι

  • να πλένετε συχνά τα χέρια σας,

  • να αποφύγετε κλειστούς χώρους με πολύ κόσμο και

  • να καταναλώνετε τροφές που σας προστατεύουν.

Και αν τελικά κρυολογήσετε, χρειάζεται ξεκούραση, πολλά υγρά και ζεστές δυναμωτικές σούπες όπως κοτόσουπα και χορτόσουπα.


Μαρία Σκούρα

Διατροφολόγος